A vasúti teherszállítás új európai szabványa

A vasúti teherszállításnak számos előnye van az áruszállítás szempontjából – a megbízhatóság, a gyorsaság és a költséghatékonyság. Hozzájárul a környezetszennyezés és a forgalmi torlódások csökkentéséhez, valamint társadalmunk tisztábbá és gazdaságunk környezeti szempontból fenntarthatóbbá tételéhez. A kutatások szerint minden tehervonat 76 kamiont helyettesít az utakon, így évente 1,6 milliárd kilométernyi terheléssel csökkenti „ökológiai lábnyomunkat”. Emellett egy tonna rakomány vasúton való szállítása átlagosan 80%-kal kevésbé szennyezi a környezetet, mint e mennyiség közúti szállítása.

Az utóbbi években a vasúti áruszállítás pozitív hatásai arra ösztönzik az Európai Bizottságot, hogy a vasúti teherszállítást támogassa a közútival szemben. A CEN/TC 256 Vasúti alkalmazások műszaki bizottság – amelynek a titkárságát a DIN (Német Szabványügyi Intézet) látja el – olyan szabványokat dolgozott ki, melyekkel a vasút működésének és hatékonyságának fejlesztésére helyezhető a hangsúly. Ezek közül az egyik legutóbbi szabvány, az EN 16860:2019 Vasúti alkalmazások. A vasúti árufuvarozás rakománybiztosításának követelményei és általános alapelvei, mellyel az áruszállítás biztonságos feltételei teremthetők meg.  

Az EN 16860 elősorban a rakománybiztosítás minimális feltételeit határozza meg, lehetővé téve a tehervagonok biztonságos működését 120 km/órás sebességhatárig. A szabványban lefektetett követelmények kiindulási pontként szolgálnak a megfelelő rögzítések tervezése és megvalósítása során.

A szabvány célja a vasúti áruszállítás biztonságának növelése, mely abból a tényből indul ki, hogy az áruk nem megfelelő rögzítése a rakomány elmozdulását és a kocsi instabilitását eredményezheti, amely mint kockázati tényező van jelen.

Az európai szabványok elkötelezettek abban, hogy Európában olyan vasúti szállítás épüljön ki, ahol az árut a lehető legbiztonságosabban, leggyorsabban és fenntartható módon szállíthassák.

Ennek a dokumentumnak nem képezi részét a folyékony hajtóanyagok szállítására tervezett vagonok és/vagy a beépített teherbiztonsági rendszerrel rendelkező vagonokra vonatkozó követelményrendszer.

Forrás: A CEN honlapja

A szabvány megvásárolható az MSZT Szabványboltban vagy megrendelhető a kiado@mszt.hu e-mail-címen a Megrendelőlap kitöltésével, illetve nemzeti szabványként való bevezetése után az MSZT webáruházában.

Peller Zoltán
2019. május