
A termékek és szolgáltatások nyújtásának többféle módja van, országon belül és kívül, iparágtól függően. A törvényi előírások mellett szabványok is segítik a szolgáltatásnyújtás megfelelő kivitelezését. Az MSZ EN 17371 szabványsorozat a szolgáltatásnyújtás különböző fázisaival foglalkozik: a beszerzési fázissal (1. rész), a szerződéskötési fázissal (2. rész) és a szolgáltatásnyújtási fázissal (3. rész). A sorozat egyes részei önállóan vagy a többi résszel együttesen is alkalmazhatók.
Az MSZ EN 17371-1:2021 Szolgáltatásnyújtás. 1. rész: Beszerzési szolgáltatás. Útmutató a szolgáltató kapacitásának felméréséhez és a javasolt szolgáltatás értékeléséhez szabvány útmutatást ad a szolgáltatók kapacitásának értékeléséhez és a szolgáltatási ajánlatok értékeléséhez a szolgáltatások beszerzési folyamatának javítása és megkönnyítése érdekében. Célja a meglévő jó gyakorlatokra építeni és elkerülni a további korlátozásokat, különösen a kis-, közepes és mikrovállalkozások esetében, többek között egy keretrendszer és sablon biztosításával.
A szabvány ajánlásokat tartalmaz a következők tekintetében:
|
—
|
|
a szolgáltatásbeszerzés folyamata a szolgáltató kiválasztásáig;
|
|
—
|
|
a szolgáltatás teljesítésére vonatkozó képesség értékelési szempontjai;
|
|
—
|
|
a szolgáltatási ajánlat értékelési szempontjai.
|
Az MSZ EN 17371-2:2022 Szolgáltatásnyújtás. 2. rész: Szolgáltatási szerződések. Útmutató a szerződések tervezéséhez, tartalmához és szerkezetéhez szabvány szempontokat ad a szolgáltatási szerződések kialakításához, tartalmához és felépítéséhez. Célja, hogy segítséget nyújtson azoknak a szolgáltatást vásárlóknak és szolgáltatóknak, akik szerződéses kapcsolatba lépnek egymással, de nincs feltétlenül jogi képzettségük.
A szolgáltatási szerződések jogilag kötelező érvényű megállapodások a szolgáltatást megrendelő és a szolgáltatást nyújtó között, amelyek legfőbb célja annak egyértelművé tétele, hogy ki rendeli meg a szolgáltatást, ki nyújtja azt, milyen szolgáltatást kell nyújtani, hol és mikor, valamint milyen díjazásért. A „jó” szolgáltatási szerződés formája a körülményektől függően változhat (a legtöbb esetben nincs olyan, hogy „szabványos szerződés”). A szerződő feleknek törekedniük kell arra, hogy a szolgáltatási szerződés egyszerű, világos és tömör legyen.
Az MSZ EN 17371-3:2021 Szolgáltatásnyújtás. 3. rész: A teljesítménymérés kezelése. Útmutató a szolgáltatási szerződéseken belüli teljesítménymérés mechanizmusához szabvány kritériumokat ad a teljes szolgáltatási szerződés részeként a teljesítménymérési rendszer kialakításához. Célja továbbá a rendszeres szolgáltatásokra vonatkozó alapok részletezése, mint például megbízhatóság, hibák és minőség, valamint a szolgáltatás felelőseire vonatkozó feladatok meghatározása (reagálási és megoldási idők, hatékony hibajavítás).
A szabványok magyar nyelven való kiadásához várjuk azon szakértők/szervezetek jelentkezését, akik/amelyek részt kívánnak venni a szabvány magyar nyelvű változatának kidolgozásában és/vagy pénzügyileg támogatnák azt.
Zajdon Anna
2025. október