Egységes európai vasúti jelző- és sebességszabályozó rendszer

A vasúti közlekedés biztonsága és hatékonysága szempontjából elengedhetetlen a megbízható vonatbefolyásolási és jelzőrendszerek megléte. Az európai vasúthálózat egységes irányítását az Egységes Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer (ERTMS) biztosítja, amely megkönnyíti a tagállamok vasúti rendszereinek interoperabilitását, növeli a vonatok sebességét és kapacitását, valamint csökkenti a jelzőrendszerek fenntartási költségeit.

Az új, felülvizsgált EN 16494:2025 Railway applications. Requirements for ERTMS Trackside Boards (Vasúti alkalmazások. ERTMS pálya menti jelzők követelményei) szabvány az EU 2016/797 irányelvének [Ellenőrző-irányító és Jelzőberendezések alrendszerére vonatkozó ÁME (CCS TSI)] végrehajtását támogatja, amely a vasúti járművek és az infrastruktúra közötti vezérlő- és jelzőrendszerek műszaki követelményeit határozza meg az EU egységes vasúti piacának megvalósítása érdekében. Ez az irányelv biztosítja, hogy az európai vasutak közötti interoperabilitás megvalósuljon, és a szabvány ezen követelmények harmonizált megvalósítását segíti elő a pálya menti jelzők területén.

A CEN/TC 256 műszaki bizottság által kidolgozott EN 16494:2025 az ERTMS keretrendszerén belül szabályozza azokat a pálya menti jelzőket, amelyek az ETCS (Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) és a GSM-R (Világméretű mobiltávközlő rendszer – Vasút) kommunikációs rendszerek működését támogatják.

A szabvány alkalmazási területe a nagyvasúti hálózat és az ERTMS pálya menti jelzők egy meghatározott körének rendelkezésre állására, láthatóságára, olvashatóságára, karbantartására és vizsgálatára vonatkozó követelményeket határozza meg, amelyek egy sor DMI (Vezető és gép közötti interfész) és ETCS-pályaállapothoz kapcsolódnak, mint az ETCS-megállásjelzők, -helyjelzők, szintátmeneti jelzők, GSM-R hálózati határjelzők, különböző vontatási rendszerekhez kapcsolódó jelzők, valamint a biztonságos megállás és a menetkezdés vagy -befejezés jelzései.

Az EN 16494:2025 a korábbi kiadású változathoz képest több jelentős változtatást tartalmaz:

  • Az alkalmazási területet pontosították: kizárták a mobil, a háttér-világításos és az ideiglenes jelzéseket.
  • Korrigálták a méreteket az ETCS-megállás- és -helyjelzők esetén.
  • Új pálya menti jelzőket vezettek be a különböző vontatási rendszerekhez (25 kV, 15 kV, 3000 V, 1500 V és 750 V), továbbá a hangjelző eszközökhöz, a biztonságos megállási területhez, a megállásra nem alkalmas területhez, a mágneses és örvényáramos sínfékekhez stb.
  • Átdolgozták és pontosították a karbantartási követelményeket.
  • Felülvizsgálták a szabványos méretváltozatok opcióit.

A szabványt az MSZT jóváhagyó közleménnyel (angol nyelven) hamarosan bevezeti nemzeti szabványállományába. Alkalmazásával a hazai vasúti szolgáltatások átjárhatóbbá válhatnak az EU többi tagországának vasúti szolgáltatásaival. A szabvány magyar nyelvű változatának kidolgozásához az MSZT várja azon cégek, szolgáltatók, szervezetek stb. jelentkezését, akik az MSZT-vel együttműködve támogatnák a szabvány magyar nyelvű kiadását. A támogatással kapcsolatban további információkért, kérjük, keressen bennünket a szabvtit@mszt.hu elérhetőségen.

Forrás: https://www.cencenelec.eu/news-events/news/2025/eninthespotlight/2025-07-02-en-16494-2025/

 

Antal Andrea Zsuzsa

2025. augusztus

Kapcsolódó bizottságok

MSZT/MCS 302 Vasútügy

CEN/TC 256 Vasúti alkalmazások

Szabványértékesítés

Vásároljon szabványt vagy szabvány jellegű dokumentumot!

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön elsőként legfontosabb híreinkről, eseményeinkről!