Elkészült Magyarország leghosszabb gumibitumenes útszakasza
 2023 októberében adták át Magyarország leghosszabb, 36 kilométeres gumibitumenes útszakaszát az M83 számú autóúton. Az útszakasz a Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. (MOL) sikeres innovációjának eredménye, amelyhez hozzájárult az MSZT is az MSZ 930 és az MSZE 932 szabvány kidolgozásával.
2023 októberében adták át Magyarország leghosszabb, 36 kilométeres gumibitumenes útszakaszát az M83 számú autóúton. Az útszakasz a Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. (MOL) sikeres innovációjának eredménye, amelyhez hozzájárult az MSZT is az MSZ 930 és az MSZE 932 szabvány kidolgozásával.
A gumibitumenből készült utak tartósabbak, élettartamuk másfélszerese a normál bitumenből készültekéhez képest, valamint kisebb a kátyúk és nyomvályúk kialakulásának esélye is. Lakóövezetek közelében fontos szempont lehet, hogy az ezzel a technológiával készült utakon kisebb a menetzaj, ami jelentősen csökkenti a környezet zajterhelését.
A MOL a 2000-es években kezdett el dolgozni a külföldön már ismert eljárás hazai megvalósításán. Az USA-ban alkalmazott eljárás során a gumibitument a felhasználás helyszínén készítik, mivel pár órán belül fel kell használni a gumiszemcsék kiválása miatt, emellett az aszfalt gyártása is speciális berendezéseket igényel. A MOL a Pannon Egyetemmel együttműködve kidolgozta az ún. kémiailag stabilizált gumibitument, amely a normál útépítő bitumennel azonos módon használható fel. A MOL szabadalmaztatott technológiája biztosítja, hogy a gumibitumen szállítható, tárolható és később is felhasználható marad, így nagyüzemileg gyártható, továbbá az előállítás helyszínétől távol is felhasználható.
A gumibitumen gyártását a MOL Zalai Finomítójában 2012-ben kezdték meg, évi 5000 tonna kapacitással. A megnövekedett keresleti igényekre reagálva a MOL, szintén a Zalai Finomítóban egy évi 20 000 tonna gumibitumen gyártására képes új üzemet is épített, amely 2020-ban készült el. Ez a termelés a hazai útépítési bitumenigény mintegy 10–15%-át fedi le, ebből 200 km 2 x 1 sávos új főutat lehet megépíteni vagy 600 km 2 x 1 sávos út felső rétegét lehet felújítani. Ehhez a mennyiséghez évi 3000 tonna gumiőrleményt használnak fel mintegy félmillió használt gumiabroncs újrahasznosításával. Ez az évente keletkező hazai gumiabroncs-hulladék 8–10 százaléka, amelyet így anyagában lehet újrahasznosítani, támogatva ezzel a körforgásos gazdaságot is. A most elkészült útpályaszerkezet alap- és kötőrétegében mintegy 10 000 tonna gumibitument használtak fel.
A magyar fejlesztés sikeréhez hozzájárultak az MSZT által, a MOL együttműködésével kidolgozott alábbi szabványok is:
 - MSZ 930:2015 Bitumen és bitumenes kötőanyagok. Gumival modifikált bitumen. Követelmények
A szabvány a 45/80 penetrációfokozatú és legalább 55 °C lágyuláspontú, gumival modifikált bitumen minőségi követelményeit és vizsgálati módszereit írja elő. Ez a GmB 45/80-55 jelű, gumival modifikált bitumen az MSZ EN 13108-1 szerinti aszfaltbeton-keverékek gyártásához, az útépítési bitumenek helyett teljesítményfokozó kötőanyagként használható.
 - MSZE 932:2018 Gumival modifikált bitumen kötőanyagú aszfaltbeton anyagelőírása
-  
Forrás:
https://mol.hu/hu/molrol/mediaszoba/7934-elkeszult-magyarorszag-leghosszabb-gumibitumenes-utszakasza
https://mol.hu/hu/molrol/mediaszoba/7569-uj-gumibitumen-uzem-tartosabb-aszfaltutak-epulhetnek/
 
Antal Andrea Zsuzsa
Bernáth Csaba
Zajdon Anna
2023. november