Közúti villamos járművek töltése

Napjainkban a forgalomban lévő villamos meghajtású közúti járművek számának ugrásszerű növekedésével a töltőpontok iránt is fokozódó igény mutatkozik. A megfelelő sűrűséggel elhelyezkedő vezetékes töltőrendszerek kialakítása kulcsfontosságú, melyeknek számos követelményt kell teljesíteniük. Erre vonatkozóan tartalmaz előírásokat két, májusban magyar nyelven megjelent szabvány is.

Az MSZ EN IEC 61851-1:2020 Villamos jármű vezetékes töltőrendszere. 1. rész: Általános követelmények (IEC 61851-1:2017) szabvány – melynek kidolgozását a LEGRAND Magyarország Villamossági Rendszerek Zrt. támogatása tette lehetővé – a közúti villamos járművek töltésére szolgáló, legfeljebb 1000 V váltakozó áramú vagy legfeljebb 1500 V egyenáramú, névleges tápfeszültségű, és legfeljebb 1000 V váltakozó áramú vagy 1500 V névleges kimeneti egyenfeszültségű, villamos járművet tápláló berendezésekre vonatkozik.

A szabvány a következő szempontokat veszi figyelembe:

•          a villamos járművet tápláló berendezés jellemzői és működési feltételei;

•          a villamos járművet tápláló berendezés és a villamos jármű közötti kapcsolat specifikációja;

•          a villamos járművet tápláló berendezés villamos biztonsági követelményei.

A szabvány nem tartalmazza a villamos járművet tápláló berendezésekben használt villamos eszközökre és alkatrészekre vonatkozó követelményeket, azokat az adott termékszabványok tárgyalják.

A dokumentum nem vonatkozik az alábbiakra:

•          karbantartással kapcsolatos biztonsági szempontok;

•          trolibuszok, vasúti járművek, ipari targoncák és elsősorban terepi használatra tervezett járművek töltése;

•          a villamos járműveken található berendezések;

•          olyan, a villamos járműhöz csatlakoztatott berendezés EMC-követelményei, amelyeket az MSZ EN 61851-21-1 fed le;

•          villamos jármű fedélzetén kívüli újratölthető energiatároló rendszerek töltése;

•          egyenáramú, villamos járművet tápláló berendezés, amely kifejezetten kettős/megerősített szigetelésen, vagy III. áramütés elleni védelmi osztályú áramütés elleni védelmen alapszik.

Az MSZ EN ISO 17409:2020 Villamos meghajtású közúti járművek. Vezetékes energiaátvitel. Biztonsági követelmények (ISO 17409:2020) szabvány – melynek kidolgozását európai pályázati támogatás tette lehetővé – meghatározza a villamos hajtású közúti járművek külső villamos áramkörökhöz való vezetőképes csatlakoztatására vonatkozó villamos biztonsági követelményeket, valamint tartalmazza az MSZ EN IEC 61851-1-ben meghatározott 2., 3. és 4. töltési módra és a fordított irányú energiaátvitelre vonatkozó követelményeket. A 4. töltési módra az MSZ EN 61851-23 szerinti, villamos jármű szigetelt egyenáramú töltőállomásához való csatlakozásra vonatkozó követelményeket adja meg. A szabvány a jármű tápellátó áramkörének fedélzeti részeire, valamint a jármű külső villamos áramkörhöz való csatlakoztatásához használt, az energiaellátás vezérlésére szolgáló célzott funkciókra vonatkozik.

Fontos kiemelni, hogy a szabvány nem tartalmaz átfogó biztonsági információkat a gyártó, karbantartó és javító személyzet számára, valamint az Y-kapacitás korlátozása egyszeres hibaállapot esetén az áramütés elleni védelem érdekében már nem alkalmazható hibavédelmi intézkedésként, ha a jármű vezetőképes, egyenáramú villamos kapcsolatban áll egy külső villamos áramkörrel.

 

Kámán Gergely

Nagy Gábor

2023. május

Kapcsolódó bizottságok

MSZT/MCS 304 Közúti járművek, belső égésű motorok

CEN/TC 301 Közúti járművek

ISO/TC 22 Közúti járművek

MSZT/MB 853 Készülékcsatlakozók, -kapcsolók, ipari csatlakozók

CLC/TC 69X Közúti villamos járművek villamos rendszerei

IEC/TC 69 Villamos energiaellátó-/energiaátviteli rendszerek villamos meghajtású közúti járművekhez és ipari targoncákhoz

Szabványértékesítés

Vásároljon szabványt vagy szabvány jellegű dokumentumot!

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön elsőként legfontosabb híreinkről, eseményeinkről!