Elkészült Magyarország leghosszabb gumibitumenes útszakasza

2023 októberében adták át Magyarország leghosszabb, 36 kilométeres gumibitumenes útszakaszát az M83 számú autóúton. Az útszakasz a Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. (MOL) sikeres innovációjának eredménye, amelyhez hozzájárult az MSZT is az MSZ 930 és az MSZE 932 szabvány kidolgozásával.

A gumibitumenből készült utak tartósabbak, élettartamuk másfélszerese a normál bitumenből készültekéhez képest, valamint kisebb a kátyúk és nyomvályúk kialakulásának esélye is. Lakóövezetek közelében fontos szempont lehet, hogy az ezzel a technológiával készült utakon kisebb a menetzaj, ami jelentősen csökkenti a környezet zajterhelését.

A MOL a 2000-es években kezdett el dolgozni a külföldön már ismert eljárás hazai megvalósításán. Az USA-ban alkalmazott eljárás során a gumibitument a felhasználás helyszínén készítik, mivel pár órán belül fel kell használni a gumiszemcsék kiválása miatt, emellett az aszfalt gyártása is speciális berendezéseket igényel. A MOL a Pannon Egyetemmel együttműködve kidolgozta az ún. kémiailag stabilizált gumibitument, amely a normál útépítő bitumennel azonos módon használható fel. A MOL szabadalmaztatott technológiája biztosítja, hogy a gumibitumen szállítható, tárolható és később is felhasználható marad, így nagyüzemileg gyártható, továbbá az előállítás helyszínétől távol is felhasználható.

A gumibitumen gyártását a MOL Zalai Finomítójában 2012-ben kezdték meg, évi 5000 tonna kapacitással. A megnövekedett keresleti igényekre reagálva a MOL, szintén a Zalai Finomítóban egy évi 20 000 tonna gumibitumen gyártására képes új üzemet is épített, amely 2020-ban készült el. Ez a termelés a hazai útépítési bitumenigény mintegy 10–15%-át fedi le, ebből 200 km 2 x 1 sávos új főutat lehet megépíteni vagy 600 km 2 x 1 sávos út felső rétegét lehet felújítani. Ehhez a mennyiséghez évi 3000 tonna gumiőrleményt használnak fel mintegy félmillió használt gumiabroncs újrahasznosításával. Ez az évente keletkező hazai gumiabroncs-hulladék 8–10 százaléka, amelyet így anyagában lehet újrahasznosítani, támogatva ezzel a körforgásos gazdaságot is. A most elkészült útpályaszerkezet alap- és kötőrétegében mintegy 10 000 tonna gumibitument használtak fel.

A magyar fejlesztés sikeréhez hozzájárultak az MSZT által, a MOL együttműködésével kidolgozott alábbi szabványok is:

  • MSZ 930:2015 Bitumen és bitumenes kötőanyagok. Gumival modifikált bitumen. Követelmények

A szabvány a 45/80 penetrációfokozatú és legalább 55 °C lágyuláspontú, gumival modifikált bitumen minőségi követelményeit és vizsgálati módszereit írja elő. Ez a GmB 45/80-55 jelű, gumival modifikált bitumen az MSZ EN 13108-1 szerinti aszfaltbeton-keverékek gyártásához, az útépítési bitumenek helyett teljesítményfokozó kötőanyagként használható.

  • MSZE 932:2018 Gumival modifikált bitumen kötőanyagú aszfaltbeton anyagelőírása
  •  

Forrás:

https://mol.hu/hu/molrol/mediaszoba/7934-elkeszult-magyarorszag-leghosszabb-gumibitumenes-utszakasza

https://mol.hu/hu/molrol/mediaszoba/7569-uj-gumibitumen-uzem-tartosabb-aszfaltutak-epulhetnek/

 

Antal Andrea Zsuzsa

Bernáth Csaba

Zajdon Anna

2023. november

Kapcsolat

Bernáth Csaba​

Kapcsolódó bizottságok

MSZT/MB 132 Útépítési anyagok

Szabványértékesítés

Vásároljon szabványt vagy szabvány jellegű dokumentumot!

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön elsőként legfontosabb híreinkről, eseményeinkről!