Egészségügyi menedzsment. Minőség az egészségügyi ágazatban

Napjainkban a kiválóságra való törekvés a betegellátásban nem képezi vita tárgyát. A mindenki számára biztosított minőségi ellátás elősegíti az egyenlő esélyt a jó egészséghez, függetlenül a társadalmi-gazdasági státusztól. A minőségirányítási rendszerek bevezetése és fenntartása az egészségügyi ágazatban is nélkülözhetetlen a megfelelő színvonalú szolgáltatás biztosításához.

Az ISO 7101:2023 Healthcare organization management. Management systems for quality in healthcare organizations. Requirements (Egészségügyi szervezetek irányítása. Minőségirányítási rendszerek az egészségügyi szervezetekben. Követelmények) az első olyan nemzetközi szabvány, mely kifejezetten az egészségügyi ellátás minőségirányításával foglalkozik. A fenntartható, magas színvonalú egészségügyi rendszerek szisztematikus megközelítésének követelményeit írja elő. Az egészségügyi ágazat ma számos összetett kihívással néz szembe, amelyek megterhelik az egészségügyi menedzsmentet és nehézséget okoznak a betegek minőségi ellátásában:

1. Az egészségügyi költségek emelkedése: Az egészségügyi ellátás és a technológiai fejlődés folyamatosan növekvő költségei állandó kihívást jelentenek. A minőségi ellátás iránti igény és a költségek megfelelő szinten tartása közötti egyensúly megteremtése állandó küzdelmet jelent az egészségügyi felső vezetés számára.

2. A szabályozásoknak való megfelelés: A bonyolult hálózatot alkotó regionális, nemzeti és helyi szintű egészségügyi szabályozások betartása szintén nagy terhet jelenthet. A szabályozásoknak való megfelelés azonban kulcsfontosságú a büntetések elkerülése és az etikus gyakorlat biztosítása szempontjából.

3. A betegek elégedettsége: A magas szintű betegelégedettség legtöbbször az egészségügyi szolgáltatások jó minőségét jelzi. Az elégedett betegek nagyobb valószínűséggel részesültek megfelelő és hatékony kezelésben, ami pozitív egészségügyi eredményekhez vezet. Azonban továbbra is jelentős problémát jelentenek az egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés földrajzi, jövedelmi és biztosítási lefedettségen alapuló egyenlőtlenségei.

4. Munkaerőhiány: Az egészségügyi rendszerek a munkaerő toborzásával és megtartásával küzdenek a folyamatosan versenyző munkaerőpiacon. Az egészségügyi dolgozók pedig egyre inkább aggódnak a személyes biztonságuk miatt is, ami számukra elsődleges fontosságú ahhoz, hogy továbbra is az ágazatban dolgozzanak.

5. A technológia bevezetése és alkalmazása: Az egészségügyi vezetőknek le kell bonyolítaniuk a szervezetükben az új egészségügyi technológiák bevezetését és alkalmazását. Az orvosi eszközök és a csúcstechnológiás eljárások folyamatos fejlődésével az interoperabilitás, az adatbiztonság és az alkalmazhatóság biztosítása folyamatos kihívást fog jelenteni. A digitális egészségügy izgalmas átalakuláson megy keresztül, amelyet a mesterséges intelligencia terén a közelmúltban elért áttörések vezérelnek.

6. Demográfiai változások: A „baby boomer” generáció korosodása okán a népesség elöregedésével kell megküzdeni, ami fokozott nyomást gyakorol az egészségügyi ágazatra. Az idősebb betegeknek egyedi egészségügyi igényeik vannak, beleértve a palliatív ellátást és a krónikus betegségek kezelését.

Megoldások a jó minőségű egészségügyi ellátáshoz

Az egészségügyi menedzsment kihívásaival való megküzdés proaktív megközelítést és stratégiai tervezést igényel. Az egészségügyi szervezetirányításról szóló ISO 7101 szabvány kulcsfontosságú szerepet játszik a minőségi egészségügyi szolgáltatások és rendszerek meghatározásában.

Ez az alappillérnek számító szabvány segítséget nyújt a szervezeteknek, hogy könnyebben eligazodjanak az egészségügyi ellátás összetettségében, a korlátozott erőforrásoktól és az elöregedő népességtől kezdve az olyan kihívásokig, mint a globális járványok. A fő hangsúly az időben történő, biztonságos és emberközpontú ellátás szükségességén van, kiemelve az alkalmazkodás sürgősségét a virtuális egészségügyi ellátáshoz és a technológiai fejlődéshez. Rugalmassága biztosítja, hogy a különböző egészségügyi szolgáltatók számára egyaránt alkalmazható legyen, a kis klinikáktól a kiterjedt kórházakig.

A biztonságos, magas színvonalú egészségügyi ellátás iránti elkötelezettségével az ISO 7101 hozzájárul az ENSZ átfogó fenntartható fejlődési céljaihoz is. Segíti az erőforrások hatékony felhasználását, az egészségügyi rendszerek átláthatóságát és elszámoltathatóságát, továbbá javítja az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférést.

Az egyre inkább összekapcsolódó világban fontos biztosítani, hogy az érdekelt felek, iparágak, országok és ágazatok közös egészségügyi célok elérésére törekedjenek, és ennek érdekében együttműködjenek. Az ISO 7101 az első lépés a mindenki számára elérhető, életképes egészségügyi ágazat biztosítása felé.

A szabvány a közeljövőben angol nyelvű magyar nemzeti szabványként lesz a magyar nemzeti szabványállomány része MSZ ISO 7101:2024 Egészségügyi szervezetek irányítása. Minőségirányítási rendszerek az egészségügyi szervezetekben. Követelmények hivatkozási számmal és címmel.

A szabvány magyar nyelvű változatának kidolgozásához az MSZT várja azon cégek, szolgáltatók, szervezetek stb. jelentkezését, akik az MSZT-vel együttműködve támogatnák a szabvány magyar nyelvű kiadását. A támogatással kapcsolatban további információkért, kérjük, keressen bennünket a szabvtit@mszt.hu elérhetőségen.

Antal Andrea Zsuzsa

2024. március

Kapcsolódó bizottságok

ISO/TC 304 Egészségügyi szervezetek irányítása

MSZT/MCS 211 Orvostechnika

Szabványértékesítés

Vásároljon szabványt vagy szabvány jellegű dokumentumot!

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön elsőként legfontosabb híreinkről, eseményeinkről!