Összefoglaló a 10. ETSI Intelligens Közlekedési Rendszerek workshopról

2019. március 4–6. között került megrendezésre az idei ETSI Intelligens Közlekedési Rendszerek (ITS) workshop Franciaországban, Sophia Antipolisban, amelyen az ipari szereplők, az Európai Bizottság és a kooperatív ITS (C-ITS) telepítésében részt vevők tartottak intenzív eszmecserét. Ez az esemény minden évben kiemelt jelentőséggel bír, mind a piac fejlődése, mind az ETSI ITS-szabványosítási munkaprogramja szempontjából.

Az első napot a C-ITS jelenlegi helyzetének bemutatására szentelték, amelyen a világ minden táján (Európában, Egyesült Államokban, Japánban és Kínában) folyamatban lévő projekteket ismertették, megerősítve az intelligens közlekedési rendszerek nemzetközi érdekeltségét. Az Európai Bizottság kiemelte a közelgő jogszabályi változásokat, amelyeknek lehetővé kell tenniük a C-ITS 2019-es bevezetését.

A különböző európai tagállamok telepítési tevékenységeinek összehangolására létrehozott C-Roads platform áttekintése kiemelte, hogy 15 város, amely az ETSI-től és más szabványosító szervezetektől származó szabványokat alkalmaz, az idén elkezdheti az ITS-szolgáltatások bevezetését. A 2019-es rádiótávközlési világértekezletre való előkészülés érdekében az intelligens közlekedési rendszerek által használt spektrum globális harmonizációjával is foglalkoztak.

A második napon a biztonsági és adatvédelmi kérdések, valamint a szabványosítási tevékenységek, az alkalmazási és használati esetek kerültek napirendre.

A rendezvény utolsó napján a technológiai környezetben bekövetkezett egyéb változások, mint például a gépjármű-autonómia (nem emberi ellenőrzésű járművek) hatásairól értekeztek. Az egyik felszólaló ismertette az ITS-re alkalmazott „Multi-Access Edge Computing” relevanciáját, míg egy másik azt állította, hogy a jelenlegi pozícionálási és időzítési jellemzők nem elegendőek a veszélyeztetett közlekedők (gyalogosok, motorosok stb.) védelmére. Egy tanulmányban egy példát mutattak be a mesterséges intelligencia alkalmazására a járműbiztonsági kommunikációhoz, amelyben gépi mélytanulással valósították meg az erőforrásszervezést.

Az intelligens közlekedési rendszerek jövőbeli fejlesztései és azok szabványosítása magába foglalja a veszélyeztetett úthasználókat, a balesetmentes automatizált vezetést és a jövőbeli rádiós technológiákat.

Az előadások prezentációi megtekinthetők az alábbi hivatkozáson keresztül:
https://docbox.etsi.org/Workshop/2019/201903_ITSWS

Forrás: az ETSI honlapja

2019. április
Nagy Gábor