Hogyan tegyük sínre a minőséget?

A minőségirányítás alkalmazásának a vasúti iparágban egyetlen végcélja lehet, a jobb és biztonságosabb vasúti közlekedés megteremtése. A nemrég közzétett ISO/TS 22163 műszaki előírás azt ígéri, hogy segít abban, hogy a világ vonatai pontosan érkezzenek és ne térjenek le a hatékony működés és a fenntartható fejlődés vágányáról.

A vasúti ágazat megszületésétől, az 1800-as évek óta formálja világunkat, kezdve az Angliában a szénszállító vagonokat pöfögve vontató „Puffing Billy” gőzmozdonytól az ipari forradalom idején, a japán szupergyors, „maglev” néven is ismert mágnesvonatig, amely 2015-ben 603 km/h sebességet ért el. A vonatközlekedés mostanra a személy- és áruszállítás fő eszközévé vált világszerte. Miközben a cél szinte változatlan maradt, az ágazati technológia gyorsabban fejlődött, mint a TGV, a modern vonatok pedig 2020-ra elérhetik a 800 km/h-t.

A többi iparághoz hasonlóan a vasútnak is alkalmazkodnia és fejlődnie kellett egy gyorsan változó és egyre inkább összekapcsolódó világban. A túlélés és a növekedés érdekében stratégiákat és kezdeményezéseket kellett kidolgozni az üzleti teljesítmény javítása céljából. A kihívásoknak való megfelelés érdekében az UNIFE (Európai Vasútipari Unió) az innováció ösztönzését és az átjárható és hatékony európai vasúti rendszer kialakítását választotta.

A okos technológia új korszakában az UNIFE és tagjai arra koncentrálnak, hogy a legjobb technológiát nyújtsák a növekvő szállítási mennyiségek, a fenntartható és környezetbarát közlekedés iránti igények kielégítése érdekében.

Stratégiájuk egyik alapvető eszköze a szabványosítás, mivel az hozzájárul a gazdasági fejlődéshez és az innovációhoz. Így az UNIFE és tagjai a kölcsönös átjárhatósági szabványok meghatározásán és az EU által finanszírozott kutatási projektek összehangolásán is dolgoznak, amelyek célja a vasúti rendszerek műszaki harmonizációja.

A vasút szabványosítása

Az UNIFE számára a szabványosítás az innováció vagy az ipari tulajdonjog gazdasági hatásának nagymértékű növelését szolgálja. Az innovatív és fenntartható műszaki megoldások megteremtése – a digitális kommunikációtól a villamosítási rendszerekig – hozzájárul a vasúti ágazat versenyképességének növeléséhez.

De hogyan őrizzük meg a minőséget a sínen? Lépést tartva a technológiai fejlesztésekkel, a vasúti ágazat volumenének és elérhetőségének fenntartása mellett komoly hangsúlyt kell fektetni a minőségre a beszállítói lánc minden szakaszában. Több mint tíz éve ezt a hangsúlyt az IRIS (International Railway Industry Standard = Nemzetközi vasúti járműipari minőségügyi rendszerszabvány), az UNIFE európai vezetésű szabványa támogatja, amely az ISO 9001:2008 Minőségirányítási rendszerek. Követelményeken alapul és tanúsítható minőségirányítási irányelveket tartalmaz.
Az először 2006-ban elindított IRIS tanúsítási rendszer gyorsan népszerű lett, és legutóbb több mint 1500 kiadott tanúsítványt számoltak össze 50 országban. „Kevesebb mint tíz éven belül világszerte nagyon jól ismert lesz, egyre több nagy vasúti vállalat fogja megkövetelni, hogy beszállítóik mindenütt tanúsíttassák magukat a szabvány szerint" – nyilatkozta Bernard Kaufmann, az IRIS első számú vezetője az UNIFE-nél. Hozzátette azonban azt is, hogy biztosítani akarták a még szélesebb körű elterjesztését és ezért egy ISO-szabvány kidolgozása mellett döntöttek.

Gyorsvágány a minőséghez

Ezután a világ legnagyobb vonatgyártói, rendszerintegrátorai és üzemeltetői, köztük az Alstom, a Bombardier, a Siemens, a Faiveley, a Knorr-Bremse, a Nabtesco, a Voith, a DB, a CR, az SBB, az SNCF és a különböző vasúti kutatószervezetek elindították a szabványkidolgozási folyamatot. Tudva azt, hogy az ISO 9001:2008 felülvizsgálata már megkezdődött, és hogy az IRIS szerinti tanúsítványok is hamarosan érvényüket vesztik, kevés idő maradt az új dokumentum kidolgozására. Ezért a sokkal rövidebb idő alatt elkészíthető műszaki előírást (TS-t) választották, de azzal a szándékkal, hogy később továbbfejlesszék igazi szabvánnyá.

017 májusára kidolgozták az ISO/TS 22163 Vasúti alkalmazások. Minőségirányítási rendszerek. A vasúti szervezetek üzleti irányítási rendszerének követelményei. Az ISO 9001:2015 és a vasúti ágazatban alkalmazandó kiegészítő követelményeketaz illetékes nemzetközi műszaki bizottság (ISO/TC 269) német titkárságának vezetésével. A folyamatban 11 ország 35 vasúti és szabványosítási szakértője működött közre.
Az ISO/TS 22163 és az IRIS korábbi verziója közötti legfontosabb különbség Kaufmann szerint, hogy a TS nagyobb hangsúlyt fektet a biztonságra és a projektmenedzsmentre. Véleménye szerint: „A vonatok készítői napjainkban elsősorban egyedi előírásoknak megfelelően építik a vonatokat, nem készül két azonos vonat ugyanazon vevő számára. Nagy különbségek vannak minden egyes vonat esetében abban is, hogy megfeleljenek a kulturális, földrajzi, valamint az ügyfél által előírt igényeknek és követelményeknek. Ezért a vasúti ágazat nagyban projektalapú, a biztonság pedig kulcsfontosságú. A műszaki előírást ezért ennek szem előtt tartásával dolgozták ki."

A sor vége

Gilles Chopard-Guillaumot, a BNF (vasúti szabványosítással foglalkozó francia szervezet) igazgatója, aki az új szabványprojektet vezette, elmondta, hogy fontos előny a költségek csökkentése. Az ISO/TS 22163 szerint tanúsított vasúti szervezetek elkerülhetik pl. a beszerzői vagy az ISO 9001 szerinti értékeléseket, ami jobb minőséget és nagyobb megbízhatóságot jelent az alacsonyabb tanúsítási költségek mellett. Ez jó hír a beszállítói lánc összes szereplője számára, nem is beszélve az utasokról, akik a sor végén állnak.

A műszaki előírás eredetileg angolul és franciául jelent meg, de év végéig az MSZT kiadja a magyar nyelvű változatát is.

Forrás: ISO-honlap (kép és szöveg)

"Az életnek is vannak állomásai, mint a vasútnak. Csak épp hogy a vasúton tudjuk, melyik a végső állomás, ahol kiszállunk..." (Gárdonyi Géza)

Czimer Gáborné
2017. november