Az ISO-COPOLCO erőfeszítései a hamisított termékek ellen

A mindennapi termékek végső felhasználóiként gyakran lehet találkozni hamisított termékekkel. Sok esetben a felhasználó keresi a pénzügyileg előnyösebb lehetőségeket és vállalja a silányabb minőség jelentette kockázatokat, azonban jellemző az is, hogy a vásárló nincs tisztában azzal, hogy nem megfelelő minőségű termékért adott ki pénzt.

Egy nemrég elkészült tanulmány szerint az Európai Unió területén forgalomba hozott termékeknek akár 5%-a is hamisítvány lehet, és világviszonylatban a termékek kb. 2,5%-a illegális úton (hamisítványok vagy lopott termékek) kerül eladásra megközelítőleg 461 milliárd dollár értékben. A hamisítványok túlnyomórészt Kínában (63,2%) és Hong Kongban készülnek (21,3%), Európából egyedül Törökországban jellemző a hamisított termékek gyártása (a globális piacon árusított termékek 3,3%-a). A hamis termékek nem meglepő módon elsősorban a fejlett országok vállalatainak okoznak veszteséget, leginkább az USA-nak és az európai országoknak, de a fejlett elektronikai iparral rendelkező Japán, illetve a minőségi termékeket előállító kínai vállalatok is kárvallottjai a hamisításnak.

Nem csak a tartós használati cikkek, pl. a ruhák vagy az elektronikai termékek hamisított változatai találhatóak meg a feketepiacon, de igen elterjedt a kozmetikai vagy egyéb kémiai szerek, sőt akár az élelmiszerek és gyógyszerek hamisítása is. Ez utóbbi termékek különösen veszélyesek lehetnek az egészségre, mind a hirtelen egészségkárosodás, mind a lassú, de folyamatos egészségromlás tekintetében. Hovatovább, nagymértékű személyi és anyagi károkat okozhatnak pl. a használat közben elromló alkatrészek, a könnyen kigyulladó elektronikai eszközök, vagy a gyermekeknek sérülést okozó játékok is.

Az ISO felhasználói politikáért felelős bizottsága (ISO-COPOLCO) ezért célul tűzte ki, hogy a vásárlók tisztában legyenek azzal, hogy a hamisított termékek vásárlása hosszú távon nem kifizetődő. Ezek a termékek ugyanis nem felelnek meg az adott területen található szabványoknak, így a gyártás és szállítás során nem estek át azokon a minőségbiztosítási ellenőrzéseken, amelyek biztosítják a megfelelő minőséget.

A kampány első lépéseként készültek el az alábbi poszterek:


Forrás: OECD

Bernáth Csaba
2017. augusztus